Uniwersytet Pedagogiczny - "Szkoła Ćwiczeń"
19 stycznia 2021
Szkoły Ćwiczeń Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie od wielu lat współuczestniczą w kształceniu i wychowywaniu kolejnych pokoleń nauczycieli.
Otwierając nowy rok współpracy, porozumienie pozwalające przyszłym nauczycielom zdobytą wiedzę teoretyczną skonfrontować z praktycznymi umiejętnościami podpisali JM Rektor prof. dr hab. Piotr Borek oraz Dyrektor Technikum im. J. Piłsudskiego w Brzesku mgr Dorota Jedlińska. Współpraca Szkoły z Uczelnią obejmuje m.in. badania naukowo – dydaktyczne, ćwiczenia praktyczne w szkole, realizację praktyk zawodowych, wymianę doświadczeń, wymianę i doskonalenie kadry oraz współdziałanie przy realizacji projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych. Liczymy na owocną współpracę.
Porozumienie z Uniwersytetem Pedagogicznym im. KEN w Krakowie
02.02. 2021 r. uczniowie klasy IV LT wraz z nauczycielem języka polskiego D. Dudą wzięli udział w wykładzie online profesora Piotra Kołodzieja wykładowcy Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie pt.” Obrazy i wiersze albo jak czytać teksty kultury i po co?”.
Wykład skierowany był przede wszystkim do uczniów przygotowujących się do matury z języka polskiego i zwracał uwagę na problem umiejętności odczytywania dzieł sztuki, ich znaczeń dosłownych oraz metaforycznych.
Profesor Kołodziej podkreślał rolę kontekstów w odczytywaniu dzieła sztuki, zwracał uwagę słuchaczom na konieczność uzasadnienia swojej interpretacji. W czasie wykładu profesor odniósł się do dwóch tekstów kultury, do obrazu P. Bruegla Starszego „Dwie małpy” oraz do wiersza W. Szymborskiej „Dwie małpy Bruegla” i wykazał, że można z nich „odczytać” odniesienia do osobistych doświadczeń zarówno malarza jak i poetki, można również znaleźć odniesienia do Wielkiej Historii, ale przede wszystkim odczytać uniwersalną diagnozę sytuacji człowieka w świecie. Zarówno niderlandzki malarz jak i polska Noblistka poruszają problem zniewolenia, zamknięcia i ograniczeń oraz swobód i poczucia wolności. Malarz swoim dziełem odnosił się do ujarzmionych prowincji flamandzkich przez Hiszpanię i Rzym, natomiast Szymborska odwołała się do zniewolenia Polski przez ZSSR. Obydwa teksty kultury pozwoliły artystom uporać się z przeszłości, były swego rodzaju „katharsis”.
Ten niezwykle interesujący wykład z pewnością pomoże przyszłym maturzystom w czasie zdawania przez nich egzaminu z języka polskiego.
Dorota Duda
Metryczka
Wytworzono: | 2021-01-19 07:40 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 2021-01-19 00:00 | przez: Dorota Ogiela |
Podmiot udostępniający: | Technikum im. J.Piłsudskiego w Brzesku | |
Odwiedziny: | 1235 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.