Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Uniwersytet Pedagogiczny - "Szkoła Ćwiczeń"

Szkoły Ćwiczeń Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie od wielu lat współuczestniczą w kształceniu i wychowywaniu kolejnych pokoleń nauczycieli.

 

Otwierając nowy rok współpracy, porozumienie pozwalające  przyszłym nauczycielom zdobytą wiedzę teoretyczną skonfrontować z praktycznymi umiejętnościami podpisali JM Rektor prof. dr hab. Piotr Borek oraz Dyrektor Technikum im. J. Piłsudskiego w Brzesku mgr Dorota Jedlińska. Współpraca Szkoły z Uczelnią obejmuje m.in. badania naukowo – dydaktyczne, ćwiczenia praktyczne w szkole, realizację praktyk zawodowych, wymianę doświadczeń, wymianę i doskonalenie kadry oraz współdziałanie przy realizacji projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych.  Liczymy na owocną współpracę.

Porozumienie z Uniwersytetem Pedagogicznym im. KEN w Krakowie 

 

Zaproś wykładowcę - cykl wykładów

02.02. 2021 r. uczniowie klasy IV LT wraz z nauczycielem języka polskiego D. Dudą wzięli udział w wykładzie online profesora Piotra Kołodzieja wykładowcy Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie pt.” Obrazy i wiersze albo jak czytać teksty kultury i po co?”.

Wykład skierowany był przede wszystkim do uczniów przygotowujących się do matury z języka polskiego i zwracał uwagę na problem umiejętności odczytywania dzieł sztuki, ich znaczeń dosłownych oraz metaforycznych.

Profesor Kołodziej podkreślał rolę kontekstów w odczytywaniu dzieła sztuki, zwracał uwagę słuchaczom na konieczność uzasadnienia swojej interpretacji. W czasie wykładu profesor odniósł się do dwóch tekstów kultury, do obrazu P. Bruegla Starszego „Dwie małpy” oraz do wiersza W. Szymborskiej „Dwie małpy Bruegla” i wykazał, że można z nich „odczytać” odniesienia do osobistych doświadczeń zarówno malarza jak i poetki, można również znaleźć odniesienia do Wielkiej Historii, ale przede wszystkim odczytać uniwersalną diagnozę sytuacji człowieka w świecie. Zarówno niderlandzki malarz jak i polska Noblistka poruszają problem zniewolenia, zamknięcia i ograniczeń oraz swobód i poczucia wolności. Malarz swoim dziełem odnosił się do ujarzmionych prowincji flamandzkich przez Hiszpanię i Rzym, natomiast Szymborska odwołała się do zniewolenia Polski przez ZSSR. Obydwa teksty kultury pozwoliły artystom uporać się z przeszłości, były swego rodzaju „katharsis”.

Ten niezwykle interesujący wykład z pewnością pomoże przyszłym maturzystom w czasie zdawania przez nich egzaminu z języka polskiego.  

                                                                                                                                            Dorota Duda

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2021-01-19 07:40przez:
Opublikowano:2021-01-19 00:00przez: Dorota Ogiela
Podmiot udostępniający: Technikum im. J.Piłsudskiego w Brzesku
Odwiedziny:1235

Rejestr zmian

  • Brak wpisów.

Banery/Logo